MyHeritage DNA Helse+Aner-testen

Kommentarer

Vi har gledet oss veldig til å annonsere lanseringen av MyHeritage DNA Helse+Aner testen, som tilbyr nye dimensjoner av genetisk innsikt for å berike ditt liv, og gjøre deg oppmerksom om din helse, og hjelpe deg til å ta informerte livsstil valg. Som en stor utvidelse av vår DNA-produktlinje inkluderer MyHeritage DNA Helse+Aner-testen dusinvis av tilpassede og lettforståelige helserapporter. Den inneholder også alle funksjonene i den nåværende MyHeritage DNA-testen (som nå skal refereres til som MyHeritage DNA Aner-testen), inkludert samsvar med slektninger basert på delt DNA, etnisitets estimater, en kromosomleser og mer.

Med den nye Helse+Aner-testen lærer du hvordan genene dine kan påvirke helsen din. Resultatene dine inkluderer rapporter om forhold forårsaket av enkeltgener, slik som arvelig brystkreft, Alzheimers sykdom med sen oppstart og Parkinsons sykdom med sen oppstart. tilstander forårsaket av flere varianter, for eksempel hjertesykdom, type 2 diabetes og kvinnelig brystkreft; og rapporter om operatørstatus på forhold som kan overføres fra et par til sine barn, for eksempel Tay-Sachs sykdom og cystisk fibrose. Til sammen dekker MyHeritage DNA Helse+Aner-testen en av de mest omfattende forholdene som tilbys av en hjemme-DNA-test, og vi jobber med å legge mange flere forhold umiddelbart etter lanseringen og fremover.

For å bestille testen, besøk MyHeritage DNA nettsiden. Her vil du få muligheten til å velge mellom Aner-testen eller den nye Helse+Aner-testen.

MyHeritage DNA produktlinje. Den nye MyHeritage DNA Helse+Aner-testen er vist på høyre side.

Kraftig innsikt kan motivere folk til å ta en mer proaktiv rolle i sin helse. Med lanseringen av vårt nye produkt håper vi å utvide vårt oppdrag fra å endre liv til å redde liv.

Innholdet av MyHeritage DNA Helse+Aner-test settet

Lær mer om MyHeritage DNA Helse+Aner testen i denne videoen.

Nedenfor har vi listet noen av de viktigste fordelene med MyHeritage DNA Helse+Aner-testen.

Global rekkevidde

MyHeritage Helse+Aner-testen er den eneste store forbrukerhelse-testen som har blitt lansert internasjonalt og er tilgjengelig i stort antall språk. MyHeritage er kjent for sin internasjonale rekkevidde og for å støtte 42 språk. Dette har bidratt til å gjøre det til den mest populære DNA-testen i Europa. Fra første dag forsøker vi å gjøre MyHeritage DNA Helse+Aner den genetiske testen for helse med den bredeste globale rekkevidden. Ved å teste et mer variert globalt publikum, vil vitenskapsteamet få kunnskap for å forbedre produktet i fremtiden og dekke et bredere spekter av helsemessige forhold som er relevante for ulike befolkninger over hele verden.

Genetisk Risiko Rapporter

Ved lanseringen tilbyr vi 14 genetiske risikorapporter som forklarer individets genetiske risiko for å utvikle spesifikke forhold. Rapportene viser også risikoen i den generelle befolkningen, for praktisk sammenligning. De genetiske risikorapportene inkluderer monogene og polygeniske forhold, som er beskrevet nærmere nedenfor. Disse tilstandene inkluderer hjertesykdom, brystkreft, type 2 diabetes, Alzheimers sykdom og mer.

For en fullstendig liste over forhold støttet av vår test, besøk vår sykdoms-liste side.

Våre rapporter diagnostiserer ikke helsemessige forhold eller gir legehjelp, og de avgjør ikke om du har eller vil utvikle noen sykdom. Rapportene gir verdifull informasjon som du kan dele med legen din, slik at du kan ta valg om din helse, for eksempel livsstilsendringer, som kan redusere risikoen for visse forhold. Rapporten for hver sykdom inneholder avsnitt om andre risikofaktorer, mer informasjon om tilstanden, samt detaljer som forklarer testmetoden.

Rapport om Bærerstatus

Rapport om Bærerstatus gir innsikt i om du er bærer av visse arvelige forhold. Hvis begge foreldrene er bærere av samme genetiske tilstand, er det en 25% sjanse for at barnet deres kunne ha tilstanden og en 50% sjanse for at barnet ikke ville ha tilstanden, men ville være en bærer. Rapporter om bærerstatus er derfor viktig for familieplanlegging. De kan også være nyttige i eldre alder, og gi innsikt til barna til en forelder som er bærer, da de også kan være bærere som vil være hjelpsomt å vite før en starter egen familieplanlegging. Flere detaljer om Rapport om Bærerstatus er gitt nærmere nedenfor.

Metodikk og teknologi

MyHeritage DNA Helse+Aner-test er en lab-utviklet test og behandles i vårt CLIA-sertifiserte og CAP-akkrediterte laboratorium i USA.

Dette nye produktet er basert på robust vitenskapelig forskning utført av MyHeritage Forsknings-teamet ledet av MyHeritages Chief Science Officer, Dr. Yaniv Erlich. Det har vært i utvikling i to år og utnytter selskapets voksende ekspertise innen genomics. I løpet av året har MyHeritage forsknings-teamet utgitt to banebrytende papirer i den høyt anerkjente akademiske tidsskrifter Forskning.

DNA-analyse for Helse+Aner-testen er basert på en ny DNA-chip – Illuminas Global Screening Array (GSA) – skreddersydd av MyHeritage. I utformingen av den nye DNA-brikken var vi i stand til å balansere behovene til genetisk slektsforskning og helsetesting for å skape en enkelt toppmoderne chip med et passende utvalg av single nucleotide polymorphisms (SNPs). Den nye brikken gir oss fleksibiliteten til effektivt å introdusere nye helserapporter, mens vi fortsetter å levere utmerket DNA-samsvarende for genetisk slektsforskning og etnisitets estimater (løsningen vi planlegger å forbedre snart). Dette vil gjøre MyHeritage en one-stop-shop for helse og slektsforskning DNA testing for forbrukere over hele verden.

Vi tar ekstra skritt for å redusere sjansen for å rapportere falske positiver: For forhold med betydelig økt genetisk risiko, som for eksempel kreft, kontrollerer vi alle patogene funn med Sanger-sekvensering, som er gullstandarden i molekylær testing.

Overgangen til den nye GSA-brikken har forårsaket en første forsinkelse i forsyningen av Illumina, og laboratorieresultater ble forsinket i løpet av mars, men vi er glade for å oppdatere det i april klarte vi å overvinne 99% av loggen vår. Behandlingstiden i laboratoriet er nå tilbake til den vanlige varigheten på 3-4 uker, for både aner testen og helse-kits.

Personvern og sikkerhet

Ditt personvern er vår topp prioritet. MyHeritage-helserapporter er utviklet med et forbedret sikkerhetslag og flere krypteringsnivåer. Hver rapport er kryptert med et unikt passord som bare brukeren vet, og MyHeritage unngår å lagre noen av disse passordene. All identifiserende informasjon lagres separat fra DNA-data og helseinformasjon. Selv MyHeritage-ansatte kan ikke få tilgang til brukerens helsesrapporter. Etter en eksplisitt henvendelse fra en bruker kan kundenes oppdragsgiver, som er utpekt av MyHeritage, generere en helsesrapport som både den ansatte og kunden kan se i en begrenset periode. Denne tekniske støtten er begrenset til en liten daglig kvote for å forhindre misbruk. Annet enn brukeren som har tatt en helsetest, kan ingen andre brukere noensinne se helsesrapporter, inkludert personen som kjøper en helsetest som gave til noen andreDu er den eneste eieren av dataene dine og ikke MyHeritage. Du kan slette dataene permanent når som helst.

Hittil har MyHeritage aldri solgt eller lisensiert personopplysninger, og forplikter seg aldri til å gjøre det i fremtiden uten brukerens uttrykkelige informerte samtykke.

MyHeritage er det eneste forbruker-DNA-selskapet som har lovet å aldri selge data til forsikringsselskaper. Denne begrensningen dekker alle omstendigheter! MyHeritage har også vedtatt en streng politikk som forbyder bruk av våre DNA-tjenester av politiet.

Nå som vi har dekket det grunnleggende, la oss dykke inn og se rapportene mer detaljert.

Genetisk risikorapport — mer detaljer

Genetisk Risikorapport (trykk for å forstørre)

Genetiske Risikorapporter inkluderer rapporter for forhold forårsaket av varianter i et enkelt gen (monogent), så vel som for vanlige forhold som er forårsaket av flere varianter over genomet (polygen).

Polygeniske Forhold

De vanligste forholdene – de som plager det største antall mennesker over hele verden – er polygener. Dette betyr at de er påvirket av flere hundre eller tusenvis av genetiske varianter – i tillegg til livsstil og miljøfaktorer.

MyHeritage er for tiden det eneste forbruker-DNA-testfirmaet som tilbyr polygene risikovurderinger for flere forhold. Disse rapportene er basert på en banebrytende metode som heter Polygenic Risk Scores, som undersøker hundrevis, og i noen tilfeller tusenvis av varianter over hele genomet, i stedet for bare en enkelt genetisk variant. Dette er nyttig i å gi en indikasjon på genetisk risiko for noen av de mest utbredte helsevilkårene over hele verden, for eksempel hjertesykdom, type 2 diabetes og brystkreft. Tre Polygeniske Risko Rapporter er inkludert i produktet ved lansering og flere blir utviklet akkurat nå.

Blant de polygene risikorapportene, gir MyHeritage en risikorapport for hjertesykdom, også kalt kardiovaskulær sykdom. Inkluderingen av en polygenriskrapport for hjertesykdom er unik for MyHeritage. Ifølge Verdens helseorganisasjon er hjertesykdom den største dødsårsaken verden over, og det anslås at 17,9 millioner mennesker dør hvert år fra en eller annen form for hjerte-og karsykdommer. Sentrene for sykdomskontroll og forebygging (CDC) rapporterer at hjertesykdom er den ledende dødsårsaken for både menn og kvinner i USA. Omtrent 610 000 mennesker dør av hjertesykdom i USA hvert år – det er 1 i hver 4. dødsfall. MyHeritage DNA Helse+Aner-testen gir et estimat av din genetiske risiko for hjertesykdom, som du deretter kan dele med legen din for mer informert og personlig pleie.

Polygenriskrapport for hjertesykdom (klikk for å forstørre)

I tillegg til hjertesykdom inneholder Helse+Aner-testen et polygen risikosultat for type 2 diabetes, en tilstand som har økt betydelig i utbredelsen de siste tiårene. Type 2 diabetes påvirker nå hundrevis av millioner mennesker over hele verden og forventes å påvirke 40% av amerikanerne i løpet av livet.

MyHeritage er også unikt blant hjemme-DNA-tester ved å gi et polygen risikosultat for brystkreft. Denne rapporten gir en risikovurdering for brystkreft for kvinner som ikke hadde en BRCA-variant identifisert ved hjelp av MyHeritage-testen. Det er viktig å merke seg at MyHeritage-testen ikke ser etter alle mulige BRCA-varianter.

Flere polygene risikorapporter vil bli lagt til snart, etter den første utgivelsen. De tre første polygene risikorapportene er basert på studier av europeiske befolkninger, så de er bare tilgjengelige for personer som hovedsakelig av europeiske aner. Vi har begynt å utføre forskning for å tillate at de polygeniske rapportene dekker et bredere spekter av populasjoner i fremtiden.

Monogene forhold

Monogene forhold er genetiske forhold som er forbundet med en endring i et enkelt gen. Noen av de monogene forholdene vi tester for inkluderer arvelige BRCA-kreftformer (som vi støtter flere varianter enn vår største konkurrent), arvelig trombofili og Crohns sykdom. Vi gir også et genetisk risikovurdering for Alzheimers sykdom og Parkinsons sykdom, som er de to vanligste nevrodegenerative forstyrrelsene. En av ti personer på 65 år eller eldre har Alzheimer, og Parkinsons påvirker ti millioner pasienter over hele verden. Da begge forholdene er uhelbredelige, gir vi brukerne muligheten til å deaktivere helserapporter for disse forholdene hvis de foretrekker å ikke vite resultatene.

Genetisk risiko rapport for sen oppstart av Parkinsons sykdom (klikk for å forstørre)

For hver av forholdene kan du lese mer i tilleggsflikene: «Andre risikofaktorer», «Om tilstanden» og «Rapportdetaljer».

“Andre risikofaktorer «-fane – eksempel for Parkinsons sykdom (klikk for å forstørre)
“Om sykdommen” fanen (trykk for å forstørre)
“Rapport detaljer” fanen med testmetodikk og overvejelser (klikk for å forstørre)

Bærestatus rapporter – flere detaljer

Folk som er bærere av en genetisk sykdom er kanskje ikke klare over dette. De fleste bærere utvikler aldri noen symptomer, men de kan fortsatt overføre varianten – eller selve sykdommen – til sine barn.

Bærerstatus rapporter er gitt i et separat sett av skjermer i helserapportene.

Bærerstatus rapporter (trykk for å forstørre)

Når du planlegger å lage din egen familie, anbefales bærertesting, slik at du kan være oppmerksom på risikoen, hvis du og din partner er bærere av samme genetiske tilstand.

For eksempel er Tay-Sachs en alvorlig genetisk lidelse som resulterer i ødeleggelse av nerveceller i hjernen og ryggmargen. Tay-Sachs kan oppstå når begge foreldrene har en patogen variant i Tay-Sachs-genet. Hvis hver forelder overfører den patogene varianten til sitt barn, kan deres barn utvikle Tay-Sachs sykdom. En person med bare en patogen variant på Tay-Sachs-genet er sunn, men er en bærer av sykdommen. Carrier Status Report, som vist nedenfor, kan informere deg om du sannsynligvis vil være en transportør for Tay-Sachs sykdom.

Bærerstatus rapport for Tay-Sachs sykdom (trykk for å fortstørre)

MyHeritage har begrenset omfanget av bærerstatus rapporter tilgjengelig ved lansering fordi vårt vitenskapsteam bruker svært streng validering mot falske positive og falske negativer. Et stort antall rapporter var ikke klare for lanseringen, og vi var ikke villige til å ta snarveier kun for å gjøre en større kunngjøring. Vi frigjør disse tilleggsrapportene for Bærerstatus etter hvert som vi bekrefter dem, og det vil ikke være behov for at brukerne skal testes for å motta dem.

For en fullstendig liste over Bærerstatus rapporter som støttes av vår test, kan du gå til vår sykdomsliste-siden.

Priser; Slik bestiller du en MyHeritage Helse+Aner-Test

MyHeritage DNA Helse+Aner-testen koster 1899 NOK + frakt.

Kunder som har testet med MyHeritage DNA (kun Aner) kan oppgradere for å motta helserapporter uten å teste DNAet igjen, for 1110 NOK.

Bestill et MyHeritage DNA Helse+Aner-Test

Bestill en Helse oppgradering (for eksisterende MyHeritage DNA-kunder)

Helse Abonnement

Vi tilbyr også et helseabonnement som tilleggsutstyr for settet, priset til $ 99 per år, som gir deg tilgang til alle nye helserapportene etter hvert som de slippes ut, uten at du må testes igjen. Helseabonnementet gir deg også tilgang til alle våre avanserte DNA-funksjoner for slektsforskning som tidligere krevde et MyHeritage-sideabonnement (for eksempel visning av familietre i DNA-treff, visning av felles treff og etnisiteter og felles aners plasseringer).

Som en spesiell gave for å feire lanseringen, får kunder som kjøper MyHeritage DNA Helse+Aner-testen eller oppgraderer en MyHeritage DNA-test for å motta helserapporter, og legger til helsepersonell, for øyeblikket rett til å motta det første året av Helse abonnementet gratis. Helseabonnementet kan kanselleres når som helst.

Hvordan ta testen

Som med vår originale MyHeritage DNA Kun-Aner-test, kommer vår nye Helse+Aner test i en flott forpakning, denne gangen med et vakkert blått design. Bestil det på vår hjemmeside, og det vil bli sendt til din adresse. Som med vår nåværende DNA-test, samles prøven med en enkel kinnpinne. Å samle en DNA-prøve er veldig enkel og involverer ikke blod eller spytt. Aktivering er påkrevd, og på den tiden bør et helse-spørreskjema fylles ut.

Kitet inneholder instruksjoner for aktivering og for innsamling av DNA-prøven. Prøven skal da sendes til laboratoriet vårt for analyse. Den nye Helse+Aner-testen inneholder en liten papp-returboks (som er mer robust) i stedet for en returkuvert. Kitets fremgang kan spores på MyHeritage gjennom hele prosessen. Brukeren vil bli invitert til å vise resultatene på MyHeritage-siden når de er klare. Resultatene er gitt i et nytt område på nettsiden kalt «Helse», og vi vil utarbeide det i et eget blogginnlegg snart.

Labbehandlingstid

Laboratorietid for Helse+Aner-testen vil være 3-4 uker, men de første kundene bør i utgangspunktet tillate 4-6 uker for behandling, da dette er et nytt produkt som krever noen nye prosedyrer. Hvis det finnes funn i resultatene som krever validering ved hjelp av Sanger-sekvensering, vil brukerne bli varslet og laboratorieresultatene blir forsinket med ytterligere to uker.

MyHeritage DNA-kunder som oppgraderer for å motta helsesrapporter, vil motta dem om noen få dager hvis deres slekts DNA-test ble behandlet på GSA-brikken (dvs. hvis de mottok DNA-resultatene i april 2019 eller senere). Kunder som oppgraderer et genealogisk kit som ble testet på den tidligere Omni-brikken (dvs. de fikk resultatene i mars 2019 eller tidligere) må vente 3-4 uker fordi deres DNA-prøve må behandles igjen på den nye GSA-brikken ( som MyHeritage vil gjøre på egen bekostning). Imidlertid bør de første kundene som oppgraderer også tillate 4-6 uker for behandling. Merk at kunder som oppgraderer, også vil bli pålagt å fylle ut spørreskjemaet, og de kan også bli utsatt for en 2-ukers forsinkelse hvis Sanger-sekvensering er nødvendig.

Tilgjengelighet

MyHeritage DNA Helse+Aner-testen er tilgjengelig for kjøp av forbrukere 18 år og eldre. Du kan kjøpe det som en gave til noen andre, men merk at i motsetning til et genealogisk DNA-sett, kan du ikke administrere et helsekit for noen andre. Bare personen som er testet, kan se helserapporter og ingen andre.

MyHeritage DNA Health + Ancestry testen er tilgjengelig globalt, unntatt i noen få land som ikke tillater helsemessig genetisk testing av forbrukerne.

Kombinere helse med slektsforskning

Noen av våre brukere kan kanskje lure på om utviklingen av den nye Helse DNA-testen betyr at MyHeritage skifter retning eller skal investere mindre ressurser i slektsforskning. Det er ikke sant. Som et slektsselskap mener vi at slektsforskning og forståelse av personlig helse går hånd i hånd.

En del av en persons helse er arvelig, basert på de genene vi arver fra våre foreldre, som de arvet fra foreldrene sine, og så videre.

Oppdagelsene du kan gjøre med MyHeritage DNA-resultatene, er enda mer nyttige når det er et slektstre som er knyttet til disse resultatene, noe som gir deg bedre innblikk i DNA-matchene, og nå på din helse også. Ved å kjenne din slektshistorie, vil du kunne få en dypere forståelse av helsen din i en bredere familie sammenheng, i motsetning til bare å se på helsen til et enkelt individ.

Vi har allerede integrert genealogiske DNA-resultater med familietrær, og vi håper også å integrere helseinnsikt med familietrær i fremtiden. Dette vil være svært fordelaktig for våre brukere som har slektstrær, noe som gir dem en større forståelse av effekten av arvelige forhold i familien deres over tid, og en forståelse av hvem de arvet visse forhold fra.

FAQ: Under er svar på noen nøkkel-spørsmål om det nye produktet:

På hvilke måter er deres nye helseprodukt annerledes enn 23andMe?

MyHeritage er unikt i å gi polygene risikorapporter for hjertesykdom og brystkreft. MyHeritage dekker også flere BRCA-varianter.

I USA tilbyr MyHeritage innebygd legeovervåkning og genetisk rådgivning (om nødvendig), mens 23andMe ikke gjør det. Utenfor USA har MyHeritage en mye sterkere internasjonal rekkevidde, og produktet er tilgjengelig på mange språk, sammenlignet med 23andMe, som kun er tilgjengelig på engelsk.

MyHeritage gir en integrering med familietrær og en rik plattform på nesten 10 milliarder historiske historier – alt fraværende på 23andMe.

MyHeritage tilbyr 24/7-støtte, mens 23andMe ikke gjør det.

I begge selskapene inneholder helse DNA-produktet genealogiske egenskaper, for eksempel DNA-matching og etnisitets estimater. MyHeritage gir imidlertid bedre verdi til slektsforskere takket være integrasjonen med familietrær og historiske dokumenter. For eksempel støtter den auto-clustering og Theory of Family Relativity (som forklarer hvordan DNA-matcher er relatert), som 23andMe ikke har. Det tillater brukere å se familietrærne i deres DNA-match, ​​og se felles forfedres etternavn, felles forfedre plassering, og så videre. Disse funksjonene mangler eller finnes ikke hos 23andMe. Fordi MyHeritage er et slektsselskap, er DNA Matches langt mer lydhør og bæredyktige på MyHeritage enn på 23andMe.

Sist men ikke minst, når det gjelder personvern, har MyHeritage aldri solgt brukerdata og har lovet å aldri gjøre det uten brukerens uttrykkelige informerte samtykke. MyHeritage har også lovet å aldri dele brukerdata med forsikringsselskaper under noen omstendigheter.

Jeg har allerede gjort en helse-relatert DNA-test som 23andMe. Skal jeg prøve igjen med produktet ditt?

Ja, dette anbefales for at du får en ny mening, og for å få glede av helserapporter og innsikter som er unike for MyHeritage.

Kan jeg laste opp data fra en DNA-test jeg allerede har tatt gjennom en annen leverandør, og får helsearpporter fra MyHeritage?

Nei. Opplasting av data fra andre tilbydere vil gi deg de genealogiske fordelene med MyHeritage DNA (DNA-treff og etnisitets estimater), men ikke helserapporter. For å få MyHeritage DNA-helse rapporter, må du kjøpe MyHeritage DNA-settet. Eller hvis du har kjøpt MyHeritage DNA-settet tidligere, kan du kjøpe en helseoppgradering.

Burde andre medlemmer av familien min også bli testet?

Det anbefales å teste flere familiemedlemmer. Hver av dine familiemedlemmer bærer unike biter av DNA som sammen kan låse opp familiens historie. Fra et slektsmessig perspektiv er testing av foreldre, søsken, kusiner, fettere og andre slektninger veldig nyttig for å oppdage flere slektninger og for å lære mer om dine egne aner.

Fra et helseperspektiv kan resultatene gi deg verdifull innsikt, og kan også gi informasjon som er relevant for andre familiemedlemmer. Testing av andre familiemedlemmer kan bidra til å avklare deres genetiske risiko og kan være nyttig for å skape et mer komplett bilde av familiens helse. I fremtiden kan testing av flere familiemedlemmer bedre informere de genetiske risiko kalkulasjonene av hver enkelt person i familien, men slik funksjonalitet er ikke tilgjengelig i den første utgivelsen.

Ett hvert familiemedlem som ønsker å ta en DNA-test, må testes separat for å forstå deres genetiske risiko. Du kan kjøpe flere MyHeritage DNA Helse+Aner-sett, men hvert familiemedlem må opprette sin egen konto og aktivere sitt eget sett. For å sikre personvernet ditt og familiemedlemmene dine, kan du ikke aktivere eller administrere et Helse+Aner-sett for en annen person.

Kan jeg kjøpe en DNA-test for barnet mitt som er mindreårig?

Nei. Personer under 18 år kan ikke ta Helse-testen.

Hvordan kan jeg motta helserapporter hvis jeg allerede er MyHeritage DNA-kunde?

Kunder som allerede har tatt en MyHeritage DNA-test for slektsforskning, kan kjøpe MyHeritage DNA Helse Oppgradering for 1110 NOK. Etter du har kjøpt oppgraderingen din på nett, vil du bli spurt om å fylle inn et spørreskjema om din personlige og familiens helse historie. Du trenger ikke teste på nytt. Du vil motta en e-post så fort helserapportene er klare.

Jeg administrerer MyHeritage DNA Aner-kits for noen av mine familiemedlemmer. Kan jeg kjøpe en helseoppgradering for disse kittene?

Ja. Du kan kjøpe Helseoppgradering for familiemedlemmene dine, men bare de vil kunne få tilgang til sine helse-resultater.

Oppnår MyHeritage helsemessige resultater når jeg kjøper et slektsforskning (Kun Aner) DNA-sett?

Nei. Dette gjøres kun når du kjøper en helseoppgradering for ditt eksisterende Kun Aner-sett, eller hvis du kjøper det nye MyHeritage DNA Helse+Aner-settet.

Betyr dette nye produktet at MyHeritage nå vil selge ut DNA-dataene til alle slags farmasøytiske selskaper?

MyHeritage vil aldri selge eller lisensiere data uten brukerens tydelige informerte samtykke.

Jeg hørte at etnisitets estimatene på MyHeritage ikke er veldig nøyaktige. Betyr det at helseresultatene er unøyaktige?

Nei. Etnisitets estimatene er bare estimater. De er basert på et panel av andre brukere og mye statistikk. På den andre siden er analysen av helsemessige resultater basert på streng vitenskapelig studie og forsterkes ved sekvensering for å beskytte mot falske positiver.

Hvem kontakter jeg hvis jeg har spørsmål?

For spørsmål angående MyHeritage DNA Helse+Aner-test, kontakt MyHeritage Kundestøtte-team ved å besøke vårt Hjelpesenter, eller ring oss på (+47) 800 24 741.

Viktige notater

MyHeritage DNA Helse+Aner er ikke en diagnostisk test, og resultatene kan ikke dekke alle varianter knyttet til en bestemt tilstand.

Det nye helseproduktet er ikke ment å diagnostisere, forebygge eller behandle noen sykdom eller tilstand, eller fortelle brukerne noe om deres nåværende helsetilstand i mangel av medisinsk og klinisk informasjon. Produktet er heller ikke ment for å ta medisinske beslutninger, inkludert resept eller dosering av medisiner. Brukere kan trenge å skaffe seg ytterligere tjenester fra legen, en genetisk rådgiver eller en annen helsepersonell for å få diagnostiske resultater angående forholdene eller sykdommene som er angitt i MyHeritage DNA-helserapportene. Helserapporten gir informasjon om genetisk risiko basert på vurdering av spesifikke genetiske varianter, men rapporterer ikke om brukernes totale genetiske profil. Helserapporten registrerer ikke alle genetiske varianter knyttet til en gitt sykdom, og fraværet av en testet variant utelukker ikke tilstedeværelsen av andre genetiske varianter som kan være relatert til sykdommen. For de fleste sykdommer er kjente gener bare ansvarlige for en del av den samlede risikoen. Andre faktorer som miljø og livsstil kan påvirke risikoen for å utvikle en gitt sykdom og, avhengig av tilstanden, kan være mer relevante prediktorer. Dersom en brukers data indikerer at brukeren ikke har forhøyet genetisk risiko for en sykdom eller tilstand, bør dette ikke tolkes slik at brukeren er trygg i å utvikle sykdommen eller tilstanden. Det motsatte er også sant; hvis en brukers data indikerer at brukeren har en forhøyet genetisk risiko for en sykdom eller tilstand, betyr det ikke at brukeren vil utvikle sykdommen eller tilstanden. Eventuelle funn i helserapportene skal bekreftes og suppleres med ytterligere medisinsk og klinisk testing som anbefalt av brukerens helsepersonell.

Visse forhold kan utelukkes fra brukerens helserapporter basert på brukerens etnisitet, eller personlig og familiens helsehistorie. Siden denne testen bare ser på noen av varianter for en tilstand, kan det hende at en personlig eller familien helsehistorie av tilstanden kan føre til mer grundig testing. Hvis enkelte rapporter utelukkes, eller hvis brukeren har en slektshistorie av en eller flere av betingelsene vi tester for, skal brukeren snakke med en genetisk rådgiver eller en helsepersonell for å diskutere om ytterligere testing, screening og / eller evaluering kan være hensiktsmessig.

Lær mer ved å lese gjennom våre Vilkår og betingelser.

Konklusjon

Med introduksjonen av Helse+Aner-testen, er MyHeritage nå den eneste tjenesten av sin art som hjelper brukerne med å berike sine liv og få innsikt om fortid, nutid og fremtid. Våre produkter gjør det mulig for brukere å oppdage familiehistorien og etnisk opprinnelse, finne slektninger gjennom delt DNA, og motta verdifull innsikt som kan påvirke deres fremtidige velvære.

Bestill ditt MyHeritage DNA Helse+Aner-test
MyHeritage DNA Helse+Aner-test tilbyr et omfattende utvalg av helserapporter ved lansering, som vil fortsette å vokse og utvikle seg raskt. Vi jobber allerede i neste serie rapporter for nye forhold, noe som gir merverdier til alle brukere som ønsker å lære mer om hvordan deres gener kan påvirke helsen.

Vi gleder oss til å hjelpe brukerne våres med å få en dypere forståelse av helsen deres, og å inspirere dem til å gjøre positive endringer i deres liv, for deres fremtid og for deres families fremtid.